Charakterystyczny dla naszych czasów natłok informacyjny nie sprzyja koncentracji. Dlatego tym bardziej ważny jest zrozumiały przekaz kierowany przez firmy do potencjalnych klientów. Jeśli chcesz skutecznie komunikować się z użytkownikami poprzez swoją stronę internetową, koniecznie zwróć więc uwagę na standard prostego języka. Jak go zdefiniować, jakie zasady nim rządzą i dlaczego warto go zastosować w projektowaniu serwisów? Odpowiedzi znajdziesz w artykule.
Definicja prostego języka
Prosty język to standard, według którego tekst powinien zostać napisany tak, by czytelnik szybko się z nim zapoznał i zrozumiał jego znaczenie, a następnie był w stanie wykorzystać tę wiedzę w praktyce.
Prosty język wcale nie jest tak łatwy do zastosowania, jak może się wydawać. Na przykład jeśli opisujesz swoją ofertę, pewne kwestie mogą być dla Ciebie na tyle oczywiste, że o nich nie wspominasz. Tymczasem Twoi klienci nie zajmują się na co dzień proponowanymi usługami (inaczej przecież by z nich nie korzystali) i siłą rzeczy nie znają tych „oczywistych” zagadnień. Możesz też nie do końca wiedzieć, które kwestie warto poruszyć w tekstach, a których nie, ponieważ nie potrafisz w pełni przyjąć perspektywy swojego odbiorcy.
Czasem też, chcąc zbudować profesjonalny wizerunek, możesz nadużywać branżowego języka nieznanego użytkownikom. Niestety, ale takie treści prędzej zniechęcą czytelnika, niż przekonają go do lektury.
Komu opłaca się prosty język na stronie internetowej?
Prosty język na stronie to zysk dla użytkowników w postaci oszczędności czasu i wysiłku. Oznacza on też dla odbiorców mniej stresujących sytuacji i poczucie, że firmie zależy na tym, by bez większych przeszkód osiągnęli swój cel. Prosty język zrozumieją osoby o różnym stopniu wykształcenia, cudzoziemcy, osoby zmagające się z zaburzeniami koncentracji i ADHD, zarówno użytkownicy starsi, jak i młodsi.
Omawiany standard to także oszczędność czasu dla firmy, ponieważ klienci nie muszą zadawać pytań dotyczących niezrozumiałych dla siebie zagadnień. Nie potrzebują pomocy, by złożyć zamówienie, zarejestrować konto lub wypełnić formularz. Jeśli interesuje Cię wsparcie w zakresie przystępnych treści w firmowym serwisie, możesz skontaktować się z agencją IBIF projektującą przyjazne dla użytkowników strony internetowe w Lublinie: https://www.ibif.pl/oferta/strony-internetowe.
Prosty język sprawdza się nie tylko na stronach internetowych. Używa się go również w komunikacji mailowej, postach w mediach społecznościowych, pismach urzędowych i dokumentach firmowych.
Kilka zasad prostego języka
Jakich reguł się trzymać, chcąc tworzyć teksty w zgodzie ze standardem prostego języka? Istnieje ich naprawdę dużo, poniżej przedstawiamy te ważniejsze.
Po pierwsze, używaj prostych słów, które prawdopodobnie zrozumie większość osób. Raczej wybieraj krótkie słowa, a nie długie, mające więcej niż cztery sylaby. Podobnie ważne jak zrozumiałe słownictwo są krótkie zdania mające maksymalnie 20 wyrazów. Warto też przeplatać zdania krótsze i dłuższe, bo to zwiększa dynamikę tekstu.
Tekst przeznaczony do lektury przez użytkownika strony powinien też być pełny konkretów. W związku z tym ograniczaj zbędne informacje, skup się na tym, co jest ważne z punktu widzenia odbiorcy.
Łatwiejsza w lekturze będzie też zawsze treść dynamiczna, „osobowa”. Nie używaj więc strony biernej i form bezosobowych (ugotowano, należy ugotować). Unikaj też rzeczowników odczasownikowych zakończonych na -anie, -enie, -cie (gotowanie, mycie). Są one abstrakcyjne i nie wskazują na wykonawcę czynności.
Tworząc treści, zadbaj o naturalny szyk zdań składający się z podmiotu, orzeczenia i dopełnienia. Podobnie jak rzeczowników odczasownikowych unikaj imiesłowów zakończonych na -ąc, -ący, -ąca, -ące (jedząc, słuchając).
Podczas pisania warto też zwrócić uwagę na cztery warstwy prostego języka:
-
Warstwa merytoryczna – unikaj nieproporcjonalności wiedzy między twórcą treści a jej odbiorcą. Ogranicz skróty myślowe, niedomówienia i skomplikowane terminy branżowe.
-
Struktura tekstu – wyodrębnij akapity, by treść nie miała formy trudno przyswajalnej ściany tekstu.
-
Warstwa gramatyczna – zamieniaj stronę bierną na czynną oraz rzeczowniki odczasownikowe na czasowniki.
-
Warstwa relacyjna – zadbaj o zwroty do czytelnika, ponieważ prosty język to też taki, który pomaga zbudować relację z odbiorcą.
Stosując powyższe zasady w tekstach na stronie internetowej, sprawisz, że użytkownicy z większą satysfakcją i bez frustracji będą korzystać z serwisu. Chętniej więc powrócą na witrynę i wybiorą Twoje usługi bądź zamówią produkty.
Artykuł sponsorowany