ebiznesfest.pl

Strona poświęcona pracy i biznesowi.

BiznesMarketing

PR – co to jest i dlaczego powinieneś o niego zadbać w swoim biznesie?

PR – co to jest i dlaczego powinieneś o niego zadbać w swoim biznesie?

Wiele pojęć z zakresu biznesu, marketingu i tytułowego PR zlewa się w jedną, wielką plamę. Jeśli ktoś dopiero zaczyna swoją przygodę z firmą lub działalnością, to warto usystematyzować wiedzę. Oczywiście tyczy się to nie tylko osób początkujących. Nawet osoby działające na rynku od lat często nie wiedzą, jak odrębnymi tworami są marketing i PR. Dziś skupimy się przede wszystkim na tym drugim, jednak bez porównania obu ciężko będzie zrozumieć najistotniejsze kwestie. 

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co to jest PR
  • PR a marketing – czym się różnią?
  • kto powinien zadbać o PR?

Jeśli szukasz informacji o działaniach stricte marketingowych, to sprawdź ten wpis: LINK

PR – co to jest?

Skrót PR pochodzi od frazy z języka angielskiego “public relations”. Jednak to wie prawie każdy. Najprostsza definicja z Wikipedii brzmi:

kształtowanie stosunków publicznie działającego podmiotu z jego otoczeniem. Celem działań public relations jest dbałość o dobry wizerunek, akceptację i życzliwość wobec działań danej osoby lub organizacji.” (źródło: Wikipedia)

Co z tego wynika? Przede wszystkim najważniejszym elementem całej definicji jest “dbałość o dobry wizerunek”. Myślę, że właśnie to stwierdzenie jest kluczem do odpowiedniego zrozumienia istoty PR-u. Choć jest krótkie, to tak naprawdę w zależności od podmiotu, działania PR-owe są zupełnie inne. Trzeba dobrze poznać rynek i całe otoczenie. Chodzi tu nie tylko o naszych odbiorców – klientów. Ogół społeczeństwa, który może mieć styczność z naszym podmiotem np. przez media, też ma wpływ na nasz PR. 

PR a marketing – jak to rozróżnić?

Jeśli ktoś wcześniej nie miał nic wspólnego z reklamą, dbaniem o wizerunek czy budowaniem zaufania do marki, to może uważać oba pojęcia za bliskoznaczne. Jednak wcale tak nie jest. PR stosuje się w zupełnie inny sposób i w innym celu. 

Jak już ustaliliśmy, public relations mają na celu budowanie zaufania w stosunku do podmiotu (może być to marka, osoba, inicjatywa, organizacja, firma itp.). PR to szereg działań, między innymi:

  • publicity, czyli kontakt z mediami
  • budowanie tożsamości marki
  • zarządzanie sytuacjami kryzysowymi
  • relacje z lokalną społecznością
  • lobbing, czyli relacje z organami legislacyjnymi
  • współpraca z organizacjami non-profit, charytatywnymi, inicjatywami
  • relacje z inwestorami (w przypadku niektórych podmiotów)
  • relacje z przedstawicielami władzy (państwowej, lokalnej – zależy od podmiotu)

Na podstawie wyżej wymienionych działań można zauważyć, że public relations to dosłownie relacje z różnymi częściami otaczającej społeczności. Nie są to jednorazowe kampanie reklamowe, ale długofalowe zażyłości. PR trzeba prowadzić spójnie i na wielu frontach. Jest to też reagowanie na sytuacje kryzysowe, z których trzeba “wyjść z twarzą”.

Co więc ma na celu marketing w przeciwieństwie do PR-u? Marketing jest ukierunkowany przede wszystkim na generowanie popytu, odpowiadania na pragnienia klientów oraz pozyskiwanie nowych odbiorców. Są to różnego rodzaju działania reklamowe, kampanie, promocje – wszystko, co ma przynieść stricte zysk. Odbiorcami działań marketingowych są klienci i potencjalni klienci. 

Jak zadbać o PR swojej firmy?

Skoro już wiemy, co to jest PR i dlaczego powinniśmy się na nim skupić, to możemy teraz zastanowić się, jak to zrobić. Tak więc przede wszystkim trzeba określić, jakim podmiotem jesteśmy i gdzie nasz PR powinien się rozwijać.

Można tutaj zadać sobie pytanie – czy każda firma potrzebuje działań PR-owych?

W wielu przypadkach nie zdajemy sobie sprawy, że ten PR – gorzej lub lepiej – prowadzimy. Już samo prowadzenie kont firmowych czy osobistych w social mediach ma wpływ na public relations. Choć możemy traktować to jak reklamę, to wystarczy rozłożyć to działanie na czynniki pierwsze. Przede wszystkim posty w social mediach są skierowane do odbiorców. Zwykle zwracamy się bezpośrednio do nich, przyjmujemy konkretny sposób komunikacji. Utrzymujemy go we wszystkich komunikatach. Proszę bardzo – mamy już pierwszy element naszego PR! Kolejny to np. kontakt z odbiorcami poprzez odpowiadanie na komentarze lub opinie w Internecie. 

Jak widać, PR to nieodłączny element, który musi mieć swoje miejsce przy każdym podmiocie – czy to osobie publicznej, firmie czy organizacji. 

Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.