Wiele pojęć z zakresu biznesu, marketingu i tytułowego PR zlewa się w jedną, wielką plamę. Jeśli ktoś dopiero zaczyna swoją przygodę z firmą lub działalnością, to warto usystematyzować wiedzę. Oczywiście tyczy się to nie tylko osób początkujących. Nawet osoby działające na rynku od lat często nie wiedzą, jak odrębnymi tworami są marketing i PR. Dziś skupimy się przede wszystkim na tym drugim, jednak bez porównania obu ciężko będzie zrozumieć najistotniejsze kwestie.
Z tego artykułu dowiesz się:
- co to jest PR
- PR a marketing – czym się różnią?
- kto powinien zadbać o PR?
Jeśli szukasz informacji o działaniach stricte marketingowych, to sprawdź ten wpis: LINK
PR – co to jest?
Skrót PR pochodzi od frazy z języka angielskiego “public relations”. Jednak to wie prawie każdy. Najprostsza definicja z Wikipedii brzmi:
“kształtowanie stosunków publicznie działającego podmiotu z jego otoczeniem. Celem działań public relations jest dbałość o dobry wizerunek, akceptację i życzliwość wobec działań danej osoby lub organizacji.” (źródło: Wikipedia)
Co z tego wynika? Przede wszystkim najważniejszym elementem całej definicji jest “dbałość o dobry wizerunek”. Myślę, że właśnie to stwierdzenie jest kluczem do odpowiedniego zrozumienia istoty PR-u. Choć jest krótkie, to tak naprawdę w zależności od podmiotu, działania PR-owe są zupełnie inne. Trzeba dobrze poznać rynek i całe otoczenie. Chodzi tu nie tylko o naszych odbiorców – klientów. Ogół społeczeństwa, który może mieć styczność z naszym podmiotem np. przez media, też ma wpływ na nasz PR.
PR a marketing – jak to rozróżnić?
Jeśli ktoś wcześniej nie miał nic wspólnego z reklamą, dbaniem o wizerunek czy budowaniem zaufania do marki, to może uważać oba pojęcia za bliskoznaczne. Jednak wcale tak nie jest. PR stosuje się w zupełnie inny sposób i w innym celu.
Jak już ustaliliśmy, public relations mają na celu budowanie zaufania w stosunku do podmiotu (może być to marka, osoba, inicjatywa, organizacja, firma itp.). PR to szereg działań, między innymi:
- publicity, czyli kontakt z mediami
- budowanie tożsamości marki
- zarządzanie sytuacjami kryzysowymi
- relacje z lokalną społecznością
- lobbing, czyli relacje z organami legislacyjnymi
- współpraca z organizacjami non-profit, charytatywnymi, inicjatywami
- relacje z inwestorami (w przypadku niektórych podmiotów)
- relacje z przedstawicielami władzy (państwowej, lokalnej – zależy od podmiotu)
Na podstawie wyżej wymienionych działań można zauważyć, że public relations to dosłownie relacje z różnymi częściami otaczającej społeczności. Nie są to jednorazowe kampanie reklamowe, ale długofalowe zażyłości. PR trzeba prowadzić spójnie i na wielu frontach. Jest to też reagowanie na sytuacje kryzysowe, z których trzeba “wyjść z twarzą”.
Co więc ma na celu marketing w przeciwieństwie do PR-u? Marketing jest ukierunkowany przede wszystkim na generowanie popytu, odpowiadania na pragnienia klientów oraz pozyskiwanie nowych odbiorców. Są to różnego rodzaju działania reklamowe, kampanie, promocje – wszystko, co ma przynieść stricte zysk. Odbiorcami działań marketingowych są klienci i potencjalni klienci.
Jak zadbać o PR swojej firmy?
Skoro już wiemy, co to jest PR i dlaczego powinniśmy się na nim skupić, to możemy teraz zastanowić się, jak to zrobić. Tak więc przede wszystkim trzeba określić, jakim podmiotem jesteśmy i gdzie nasz PR powinien się rozwijać.
Można tutaj zadać sobie pytanie – czy każda firma potrzebuje działań PR-owych?
W wielu przypadkach nie zdajemy sobie sprawy, że ten PR – gorzej lub lepiej – prowadzimy. Już samo prowadzenie kont firmowych czy osobistych w social mediach ma wpływ na public relations. Choć możemy traktować to jak reklamę, to wystarczy rozłożyć to działanie na czynniki pierwsze. Przede wszystkim posty w social mediach są skierowane do odbiorców. Zwykle zwracamy się bezpośrednio do nich, przyjmujemy konkretny sposób komunikacji. Utrzymujemy go we wszystkich komunikatach. Proszę bardzo – mamy już pierwszy element naszego PR! Kolejny to np. kontakt z odbiorcami poprzez odpowiadanie na komentarze lub opinie w Internecie.
Jak widać, PR to nieodłączny element, który musi mieć swoje miejsce przy każdym podmiocie – czy to osobie publicznej, firmie czy organizacji.